Chokladtårtbotten

Den här botten tycker jag personligen blir jättebra! Har gjort den flera gånger och alla har uppskattat den. Så rekommenderar den verkligen. :) 
Receptet räcker till en vanlig rund form på 24 cm eller till en långpanna på 30x40 cm. 
 
Det blir 3 st delar, men kom på att jag skulle fota när jag redan hade lagt på lager på den första delen. Därav bara 2 st på bilden ;)
 
Chokladtårtbotten 
4 ägg
4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör 
2 dl mjölk
5 dl mjöl (300 g)
1 dl kakao
4 tsk bakpulver 
1/2 krm salt
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
Smöra och bröa formen eller klä med bakplåtspapper. 
 
Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. 
Smält smöret och rör sedan ner mjölken. 
Rör ner det i äggblandningen. 
Rör ihop mjölet, kakaon, bakpulvret och saltet för sig. 
Rör ner i äggblandningen tills du fått en jämn smet. 
Grädda längst ner i ca. 45 min. 
 
Går jättebra att frysa. 
 
När man gör i långpanna kan man bara dela den 1 gång, så man får 2 delar. Så vill man ha 3 eller 4 så får man göra två bottnar eller för all del dela den på mitten och sen tvärsigenom om man vill ha den mindre. 
 

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback