Marängtårta med Daimgrädde och jordgubbar

Marängtårta toppad med jordgubbar är en typisk sommartårta om ni frågar mig! Det bästa är att den går fort att göra också. Och du kan baka samma dag som den ska ätas, då den inte ska stå till sig. Utan man garnerar den strax innan serveringen. Supersmidigt! :)
 
 
Marängtårta med Daimgrädde och jordgubbar 
6-8 port.
 
Sockerkaka
125 g smör
1 dl socker
2 äggulor
1.5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
 
Maräng
2 äggvitor
1 3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
 
Garnering 
3 dl grädde
ev. socker
2 dubbeldaim
jordgubbar
 
Sätt ugnen på 180 grader.
Klä en långpanna med måtten ca. 20x30 cm med bakplåtspapper.
Vispa smör och socker poröst.
Tillsätt gulorna under vispning.
Rör ner mjöl och bakpulver, varvat med mjölken, lite i taget. 
Bred ut smeten i formen.
 
Vispa vitorna hårt.
Vispa ner socker och vaniljsocker, lite i taget.
Bred ut över kaksmeten.
 
Grädda mitt i ugnen ca. 15-20 min tills marängen fått lite färg.
Låt kallna.
 
Vispa grädden och ha i krossad Daim och ev. lite socker.
Bre på grädden och toppa med jordgubbar.
 
 
Tips: Det är jättesvårt att få loss pappret utan att marängen spricker. Som ni ser på bilden ovanför försökte jag men den sprack. Så jag klippe bort det överflödiga bara. Så om man tar det någorlunda lugnt när man skär upp den så är det inga problem att lossa från pappret.
Vill man däremot promt ha bort pappret utan att förstöra marängen så testa att smöra pappret innan du har på smeten.
 

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback