Kanelfläta

Dagen till ära skulle syster komma förbi en sväng, så hon beställde nybakta kanelbullar. Så det var ju bara att ställa klockan och gå upp och baka så dom skulle vara klara lagom tills hon kom. Och helt ärlig, finns det något godare än nybakta kanelbullar och kall mjölk!?
Men då jag är som jag är ville jag testa på något nytt. Och jag har alltid fascinerats av konditoris bullflätor/längder. Så passade på att göra mina egna kanelflätor idag.
 
Kanelflätor 
2 st
 
50 g jäst
150 g smör
6 dl mjölk
2 krm salt
1 dl socker
1 tsk kardemumma
16 dl mjöl
 
Fyllning 
75 g smör (rumstempererat)
1 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 msk kanel
 
Garnering 
ägg
pärlsocker
 
Blanda jäst (torr), salt, socker, kardemumma och lite av mjölet i en skål. 
Smält smöret och häll i mjölken, värm till 40 grader.
Häll ner det i skålen och arbeta till en smidig deg samtidig som du tillsätter mjölet lite i taget. 
Låt jäsa under en bakduk i ca. 45 min.
 
Blanda alla ingredienser till fyllningen.
 
Knåda degen i någon minut på mjölat bakbord. (Här fick jag arbeta in ganska mycket mjöl, då min deg fortfarande var kladdig.) Dela sen degen i två bitar.
Kavla ut ena degen till en rektangel på mjölat bakplåtspapper.
 
Bred på fyllningen i mitten.
 
Skär skåror med en kniv eller degskrapa.
 
Fläta genom att lägga flikarna över varandra. 
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Låt flätan jäsa under bakduk i ca. 30 min. 
Gör under tiden iordningen den andra flätan.
 
Pensla flätan med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca. 15-20 min.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: m.ade b.y m.ary

Svarade på ditt meddelande, var i frankrike när du skrev kommentaren på bloggen! Tänk på dig enda sedan dess, du bör ha fått mitt kommentarssvar i din inkorg. Hör av dig om du känner att du vill el behöver. Varma kramar till dig!! /Mary

Svar: Men gulliga du! Tack så jätte mycket! Och jag menar det verkligen! Förlåt för att det tagit sån tid att svara. Men jag blev verkligen glad över det du skrev. Tänkte faktiskt dra iväg ett mejl till dig lite senare, för att du var så gullig. Så vi hörs :) KramKram
Ellinor Löf

2012-08-19 @ 23:22:51
URL: http://madebymary.se
Postat av: malin

oooh! va snyggt! tack fr att du visa precis hur man gör, för har alltif velat få till en snygg fläta :) de kommer defenetivt testas på i höstrusket :)

Svar: Tack så mkt! Vad kul att jag kunde hjälpa dig :) Det tycker jag absolut du ska göra, lycka till!
Ellinor Löf

2012-09-19 @ 08:58:17
URL: http://lillstrumpanmolle.blogg.se
Postat av: Amanda

Jag måste verkligen testa det här! Men varför tar man bara fyllning på mitten? Kan man ta över hela så det inte bitarna blir hälften med bara bröd? :-)

Svar: Förlåt för att jag svarar så sen. Hmm.. Tror att det blir kladdigt och rörigt om man har det över hela. För när du flätar sen så kommer det komma på utsidan. Men det är ju bara estetiskt. Vet inte hur det blir rent smakmässigt faktiskt. För som jag gjorde blev ju allt i mitten, annars blir det ju som två lager. Hmm intressant!! Du får jättegärna berätta hur det blev sen om du testar/har testat! Blev jättenyfiken nu! :D kramkram
Ellinor Löf

2013-09-10 @ 09:24:09
URL: http://amandapeters.spotlife.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback