Morotskaka

 
När jag och en kompis var och fikade på Café 60, fick jag syn på deras morotskaka/tårta som var så oerhört vacker och ståtlig. Jag var bara tvungen att testa göra en sån själv! Sagt och gjort. När jag öppnade kylen och fick se morötterna ligga där kunde jag inte hålla mig längre! Hehe
 
Receptet kommer från Leila, men jag hade även i solrosfrön för att få lite tuggmotstånd.
Till en tårta behövs det 2 st morotskakor och 3 satser av frostingen.
 
Morotskaka 
1 st
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 ½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
2 msk solrosfrön
1 nypa salt
1 ½ dl solrosolja
4 ½ dl rårivna morötter
 
Cream cheese frosting  
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 lime - skalet
100 g philadelphiaost
 
Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och vänd sedan ner det. Tillsätt oljan och morötterna.
Häll smeten i en smord och bröad springform. Grädda i mitten av ugnen i ca 55 min. Den ska inte vara kladdig när du tar ut den.
Gör nästa morotskaka och låt dom svalna helt.
Vispa under tiden ihop alla ingredienser till frostingen. Dela morotskakan på mitten och bred på ett tunt lager av frostingen, lägg på nästa del osv. Tänk på att lägga ungefär lika mycket frosting mellan lagrena då det syns tydligt när man skär i den sen.
Låt med fördel stå kallt en bra stund innan den skärs upp i bitar, då blir dom vackra linjerna skarpare. 
 
Jag var lite för otålig då jag skar upp den så fort den var klar. Och som ni ser så syns inte linjerna jätte bra. Så vilken tur att jag var otålig, annars hade jag inte lärt mig det ;) (Tyvärr är ljuset katastrof här)
 
Skickade med en bit till syrrans kille, så han kunde ta med sig till jobbet. Vad gör man inte för att det ska ta slut så att jag kan baka mera ;) hahah
 
Det här är dagen efter. Här ser man linjerna mycket skarpare. 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Åh vilken fin morotskaka! Den ser riktigt smarrig ut ... :)

Svar: Tack så mkt gulliga du! :)
Ellinor Löf

2012-09-20 @ 10:49:30
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se
Postat av: elin

Vilken fantastisk kaka :)

Svar: Tack :)
Ellinor Löf

2012-09-21 @ 12:00:54
URL: http://www.beriz.blogg.se
Postat av: Chaterine

Åh va gott! :)

Svar: Det var riktigt gott ;)
Ellinor Löf

2012-09-22 @ 16:24:19
URL: http://chaterinejonsson.blogg.se
Postat av: tove

Skulle det vara jävligt spännande att läsa en bakblogg som inte är så söt? Kanske läsa lite recept som är skrivna med asmycket personlighet? Eller varför bara inte inspireras lite av trevliga bakverk?

Besök min blogg: www.nufanskavibaka.blogg.se

2012-09-23 @ 20:04:13
URL: http://nufanskavibaka.blogg.se.blogg.se
Postat av: Suzanne

Vilken hög och fin morotskaka!

Svar: Tack så mycket! :)
Ellinor Löf

2013-04-02 @ 20:46:12
URL: http://suzanne.webblogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback