Grattis Ette-tårtan

Den här tårtan ville en bekant att jag skulle göra till hennes mamma som fyllde 85 år. När hon frågade mig sa jag nej på en gång då jag inte hade det självförtroendet att göra en så betydande tårta. Speciellt inte då jag bara hade hållit på i 5 månader som en hobby. Men varken hon eller min underbara vän Hadjer accepterade min ursäkt! Så efter att Hadjer hade gett mig lite självförtroende tackade jag till slut ja. Och tur var väl det, för shit pommes frites vad jag lärde mig saker!! T.ex. hur man gör någorlunda trovärdiga rosblad, att man inte ska använda Dr. Oetkers sockermassa (svår att jobba med, inte överdrivet god och blir hård), att inte göra stenciler för bokstäverna utan våga göra på fri hand. Det tog sjuukt lång tid att få till bokstäverna! (I dagsläget hade jag gjort dom på fri hand i kristyr istället.) Sen ska man inte ha potatismjöl i hallonkompotten, iaf inte för mkt..! -_-
Hon ville att tårtan skulle smaka hallon och choklad och vara rosa till utseendet med rosor och blad med texten "Grattis Ette".
Såhär blev min tolkning.
 
Består av: 
Ljusa bottnar (gjorde själv)
Mjölkchokladfluff (gjorde själv)
Hallonkompott
Vaniljkräm (gjorde själv)
Spacklad med: 
Chokladsmörkräm
Dekorerad med: 
Sockermassa (färgad med karamellfärg och pastafärg)
 
 
Rostillverkning
 
 
Hur man gör bokstäver när man vill göra det svårt för en ;)
 
Gjorde bladen genom att ta ett riktigt rosblad, lägga den på sockermassan med undersidan neråt och trycka lätt, på så sätt blir det ett naturligt mönster på bladet. Sen tog jag en kniv och skar längs med. "Naggade" sen kanterna med baksidan av kniven.Tadaaaa ett färdigt blad!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback