Lemon curd

Lemon curd är verkligen oerhört gott och friskt! Jag älskar det! Har bara gjort det en gång, men det räckte för att få mig fast ;) Så nu vill jag testa det i allt! Tror det skulle vara perfekt till tårtfyllning, pajer, cupcakes, kakfyllning, macarons fyllning, scones, aa ni fattar.. En hel del med andra ord!
 
Det här receptet är taget från fantastiska Linda Lomelino.
 
 
Lemon curd 
Ca. 3 dl
 
1 1/2 dl socker
2 stora ägg
saft och finrivet skal från 2 citroner (ca 1 dl saft)
50 g smör, i bitar
 
Häll lite vatten i en kastrull och låt det sjuda.
Häll socker, ägg, citronskal och citronsaft i en värmetålig skål och placera över kastrullen.
Vispa hela tiden tills den tjocknar.
Ta från värmen och rör ner smöret.
Häll upp i en burk med lock och förvara i kylen upp till en vecka.
 
Tips: Ta normalstora citroner (ja, jag vet, vad är normalstora citroner för mig..) men hellre lite mindre än för stora. Jag tog stora, och det blev lite för mkt citronsmak. Så tror att lite mindre citroner skulle va toppen!  
 
 

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback